Nuotolinio mokymosi ypatumai: kaip apsaugoti vaikų akis

Vaikams, gyvenantiems šiuolaikiniame pasaulyje, kompiuteris dažnai keičia bendravimą su draugais, užsiėmimą sportu, laisvalaikio žaidimus lauke, pasivaikščiojimus grynu oru, o šiuo metu net ir mokymąsi.  Sunku neigti, kad kompiuteris leidžia vaikui vystytis, gauti informaciją, bendrauti. Vis tiktai, daugelis tėvų nežino, kad ilgalaikis sėdėjimas prie kompiuterio gali sukelti kompiuterinį sindromą, kuris pasireiškia akomodacijos spazmais – ilgalaikiu statiniu nejudrumu ir sausų akių sindromu, atsirandančiu dėl akies ragenos paviršiaus sausėjimo – reto mirkčiojimo ir nepertraukiamo žiūrėjimo į darbo objektą.

Darbuojantis kompiuteriu, vaikams tenka spręsti pamažu sudėtingėjančias erdvines ir logines užduotis, kurioms reikalinga nemaža psichinė ir regos įtampa, nes per gana artimą atstumą ekrane tenka įžiūrėti mažas raides, piešinius, skaičius, brūkšnius. Periodiškai kilnojant žvilgsnį nuo ekrano į klaviatūrą, vaikams tenka nuolat apkrauti akių akomodacijos (prisitaikymo) sistemą. Tai sukelia akių raumenų įtampą, kurią sustiprina ekrano šviesa. Taigi, akių apkrova dirbant kompiuteriu žymiai skiriasi nuo kitų vaizdinių darbų krūvių – pavyzdžiui, skaitymo ar net televizijos laidų žiūrėjimo.

Kitas svarbus veiksnys yra neuro-emocinis stresas. Ne paslaptis, kad darbą kompiuteriu, ypač su žaidimų programomis, lydi stipri nervinė įtampa, nes tam reikia greito reagavimo. Trumpalaikis nervinių procesų sutelkimas sukelia vaikui akivaizdų nuovargį. Dirbdamas kompiuteriu jis patiria savotišką emocinį stresą. Kartu įtaką daro ir sėdimoji poza, kuri padidina statistinę apkrovą ir sumažina jau ir taip mažą, šiuolaikinio vaiko, motorinį aktyvumą. Dėl ilgo sėdėjimo nejudamoje padėtyje pradeda skaudėti kaklo, nugaros raumenys, prasideda galvos skausmai, skauda rankų plaštakų sąnariai, o visa tai gali sukelti įvairias atraminio-judėjimo sistemos ligas. Ilgalaikė ankšta laikysena apsunkina kvėpavimą.

 

Remiantis statistika, net 1–2 valandas dirbant kompiuteriu, 73% paauglių atsiranda bendras ir regos nuovargis, o tuo tarpu nuo įprastinių mokymosi užsiėmimų nuovargį patiria tik 54% vaikų. Dažnai, įsitraukę į kompiuterinius žaidimus, vaikai nepastebi pervargimo, o tai vėliau smarkiai paveikia jų regėjimą. Nuovargis, dėmesio nesukoncentravimas ir nerimas atsiranda vaikams jau po 15 minučių darbo kompiuteriu, o po 20 minučių darbo kompiuteriu specialistai užfiksavo regos aparato ir centrinės nervų sistemos nemalonius reiškinius net 25% vaikų. 

Saugos priemonės

Nuovargio išvengti galima. Tam būtina apriboti vaiko praleidžiamą laiką prie kompiuterio, reguliariai daryti gimnastiką akims, teisingai organizuoti darbo vietą, naudoti tik vaiko amžių atitinkančias aukštos kokybės kompiuterines programas ir kas valandą vėdinti patalpą.

Kompiuterio įtaką regėjimui taip pat galima sumažinti įsigijus gerą šiuolaikišką monitorių su didele skiriamąja geba ir dideliu skenavimo dažniu, o tai žymiai sumažina mirgėjimo efektą. Optimalus ekrano dydis mažyliui yra 15 colių, moksleiviui galima pirkti 17 colių monitorių. Tinkamas atstumas iki monitoriaus yra apie 45–60 cm, geriausia akių lygyje, tinkamas apšvietimas – natūrali šviesa, krintanti iš kairės, o tamsiu paros laiku lempa turėtų apšviesti tik dokumentą, su kuriuo vaikas dirba, bet ne patį monitoriaus ekraną, kad būtų išvengta blyksnių (šviesos atspindžių) apsunkinančių darbą.

SVARBU !!!

  • Kambaryje, kuriame dirbama kompiuteriu, keičiasi fizinės oro savybės: temperatūra gali pakilti iki 26–27 laipsnių, santykinė oro drėgmė gali nukristi žemiau normalios (iki 40–60%), o anglies dioksido kiekis – padidėjęs. Oras tampa jonizuotu, padidėja teigiamų (sunkiųjų) jonų skaičius, o tai neigiamai veikia darbo našumą. Kai kurie žmonės, įskaitant vaikus, ypač jautrūs šiems oro pokyčiams. Jiems pradeda skaudėti gerklę, dėl padidėjusio gleivinių sausumo atsiranda  kosulys. 
  • Nepamirškite apie aukšto dažnio elektromagnetinius laukus, kuriuos sukuria monitoriaus elektromagnetinė sistema. Būkite dėmesingi: šiuolaikiniuose modeliuose tokia spinduliuotė yra pati stipriausia monitoriaus viršuje ir už jo, o štai priekyje – nežymi. Todėl negalima lenktis virš monitoriaus, geriau jį pastatyti prie sienos.
  • Kompiuteris gali sukurti didelės įtampos elektrostatinį lauką, kuris veikia kaip tik pusės metro atstumu nuo ekrano, dideliu greičiu pagreitindamas ant ekrano esančias dulkių dalelių judėjimą ir taip neigiamai veikdamas priešais kompiuterį sėdinčiojo odą ir akis. Šiuolaikiniuose monitoriuose įmontuoti specialūs filtrai, kurie sumažina spinduliuotės intensyvumą. Oro kondicionieriai, dulkių surinkėjai, jonizatoriai, šlapias patalpų valymas ir vėdinimas sumažina žalingą elektrostatinio lauko poveikį. Taip pat veiksminga praustis šaltu vandeniu iškart po darbo kompiuteriu.

Kaip apsaugoti akis?

Darbas kompiuteriu kelia papildomus reikalavimus regėjimui. Išsaugoti vaikų sveikas akis įmanoma, jei dirbant kompiuteriu laikotės tam tikrų taisyklių.

Dirbant kompiuteriu:

  • dažniau perkelti žvilgsnį į nutolusį objektą;
  • teisingai nustatykite monitoriaus ekraną ir stengtis, kad ekrane nebūtų atspindžių (akinimo);
  • dirbti esant tinkamam kambario apšvietimui, nedirbti tamsoje;
  • mirksėti kas 3–5 sekundes;
  • pasirinkite tinkamą atstumą (ne mažiau kaip 50 cm) iki monitoriaus;
  • jei įmanoma, sutrumpinti laiką, praleistą dirbant kompiuteriu;
  • dirbant kompiuteriu kas 15-20 minučių daryti 2-3 minučių pertraukėles.

Taip pat, jeigu tik yra tokia galimybė Optikos centro oftalmologai rekomenduoja ilgai dirbant su kompiuteriu lašinti drėkinančius lašus į akis ir dėvėti apsauginius akinius. Dėl jums iškylančių klausimų jau dabar galite  kreiptis į mūsų specialistus. Karantino metu konsultuojame nuotoliniu būdu nemokamai.

Taip pat skaitykite:

Astigmatizmas

Akių liga astigmatizmas – kas tai yra?

Akinių lęšių dangos. Jų įvairovė

Glaukoma

Akių pratimai vaikams II

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *