Optikos centras > VITAMINAI AKIMS

VITAMINAI AKIMS

Daugeliui geras regėjimas – nepasiekiama svajonė. Norėdami nors šiek tiek pagerinti regėjimą, griebiamės įvairiausių vaistų. Prieš juos vartodami, turime žinoti, jog kiekvienas vaistas turi ir šalutinį poveikį. Kartais galima apsieiti ir be vaistų. Akis efektyviai stiprina vitaminai. Jie akims perduoda būtiniausių medžiagų. Ypač akys nusilpsta pavasarį. Šiuo metų laiku jos itin jautrios daugeliui žalingų faktorių: rūkymui, ryškiai saulės šviesai, prastai mitybai ir t.t.
Vienas iš svarbiausių veiksnių, turinčių teigiamos įtakos mūsų akims, yra sveika mityba. Ji padeda palaikyti sveikus akies audinius ir ląsteles. Vieni svarbiausių mūsų akims yra vitaminai – antioksidantai. Tai vitaminai A, C ir E. Vitaminas A svarbus geram regėjimui prieblandoje palaikyti. Vitaminai C ir E mažina riziką susirgti katarakta, glaukoma, taip pat padeda išvengti tinklainės geltonosios dėmės degeneracijos. Šių vitaminų esama įvairiose daržovėse ir vaisiuose: apelsinuose, kiviuose, greipfrutuose, džiovintuose abrikosuose, žaliuose žirneliuose, briuselio kopūstuose, taip pat riešutuose, kiaušiniuose, pieno produktuose.
Naujausiais tyrimais nustatyta, kad akių sveikatai svarbūs kiti du antioksidantai, vadinami karotinoidais. Tai liuteinas, kurio yra šviežiose daržovėse ir vaisiuose: geltonuosiuose pipiruose, mėlynėse, manguose, špinatuose, brokoliuose. Svarbus ir zeaksabtinas, kurio randama brokoliuose, kukurūzuose, salotose, špinatuose, mandarinuose, apelsinuose, kiaušinio trynyje.
Akių sveikatai taip pat svarbūs mikroelementai – tai selenas, cinkas bei varis. Visų šių maisto medžiagų neturėtų trūkti mūsų mityboje, norint palaikyti gerą regėjimą kuo ilgiau. Tačiau dažnai spartus gyvenimo tempas ir nuolatinis užimtumas stipriai keičia mūsų mitybos įpročius. Ne visada valgome pakankamai šviežių vaisių ir daržovių. Dėl šios priežasties mitybą reikėtų papildyti vitaminais ir maisto papildais.
Vitaminas A (retinolis) yra būtinas odos ir gleivinės ląstelėms susidaryti ir atsinaujinti, svarbus regėjimui – padeda skirti šviesą, tamsą ir spalvas, yra svarbus normaliam augimui, kaulų ir dantų formavimuisi, nervų sistemos veiklai ir organizmo atsparumui ligoms (imunitetui). Vitaminas A veikia ir kaip antioksidantas – apsaugo nuo organizmą pažeidžiančių laisvųjų radikalų poveikio. Vitaminas A taip pat reikalingas reprodukcijai ir normaliam embriono vystymuisi. Natūralūs vitamino A šaltiniai yra žuvų taukai, kepenys, pieno produktai, kiaušinio tryniai, morkos, pomidorai, kopūstai, špinatai, brokoliai, salotos. Kai trūksta vitamino A, lūžinėja nagai, praranda blizgesį plaukai, pleiskanoja oda, atsiranda spuogų, opelių burnoje, pablogėja regėjimas prieblandoje, atsiranda nuovargis, anemija, sulėtėja vaikų augimas.
Kasdien suaugusio žmogaus organizmui reikia 800 mikrogramų vitamino A, vaikams – 700 mikrogramų.
Vitaminas C (askorbo rūgštis) yra vandenyje tirpus vitaminas. Vitaminas C veikia kaip antioksidantas, saugantis nuo laisvųjų radikalų. Vitaminas C padeda išvengti kai kurių širdies ir kraujagyslių ligų, jis yra svarbus medžiagų apykaitai, stiprina organizmo atsparumą infekcijoms, skatina žaizdų gijimą, padeda organizmui įsisavinti geležį. Vitaminas C stiprina kraujagysles, padeda iš organizmo pašalinti sunkiuosius metalus, dalyvauja cholesterolio skaidyme, reikalingas kolageno gamybai jungiamajame audinyje. Kolagenas reikalingas sveikoms kraujagyslėms, dantenoms, dantims, kremzlėms, kaulams palaikyti. Per parą suaugusiam žmogui reikia 60 miligramų šio vitamino. Daugiau vitamino C reikia esant stresui, padidėjus infekcijos pavojui, valgant baltyminį maistą, be to, rūkantiems žmonėms. Natūralūs vitamino C šaltiniai yra citrusiniai vaisiai, braškės, mėlynės, avietės, pomidorai, brokoliai, bulvės, kopūstai. Apie 40 procentų vitamino C suyra verdant maistą. Trūkstant vitamino C, išsivysto skorbutas, pasireiškiantis apetito stoka, nuovargiu, negyjančiomis žaizdomis, kraujavimu iš nosies, jungiamojo audinio pažeidimais, sumažėjusiu raudonųjų kraujo kūnelių kiekiu.
Vitaminas E (tokoferolis) organizme veikia kaip antioksidantas, apsaugo kūno ląsteles nuo laisvųjų radikalų poveikio, lėtina senėjimo procesus, skatina organizmo audinių atsinaujinimą, stiprina imunitetą, mažina riziką sirgti širdies ir kraujagyslių ligomis. Natūralūs vitamino E šaltiniai yra nerafinuotas aliejus, kiaušinio trynys, kepenys, riešutai, žirniai, pupelės, špinatai, pieno produktai. Suaugusiems žmonėms per parą reikia 10 mg vitamino E, jaunesniems nei 3 metų vaikams – 6 mg, 3-10 metų vaikams – 7 mg vitamino E. Vitamino E trūkumas pasitaiko labai retai, nes vitamino E yra beveik visuose maisto produktuose. Trūkumas atsiranda dėl visiško badavimo, geltos, tulžies pūslės ligų. Kai trūksta šio vitamino, sutrinka nervų sistema, virškinimas, atsiranda alergija, vyrams sumažėja lytinis potraukis.
Mėlynių ekstraktas – tai vienas iš natūralių produktų, skirtas regėjimui gerinti. Mėlynių uogose randama cheminių junginių antocianų – tai patys stipriausi gamtoje randami antioksidantai, padedantys organizmui kovoti su ląsteles pažeidžiančiais laisvaisiais radikalais. Mėlynės apsaugo akies tinklainės geltonąją dėmę nuo degeneracijos, gerina akies kraujotaką, stiprina tinklainės kapiliarų sieneles, apsaugo nuo kataraktos vystymosi ir progresavimo, mažina akių nuovargį, gerina matymą tamsoje. Mėlynės taip pat pasižymi kraujagysles apsaugančiu poveikiu.
Beta karotinas yra vienas iš grupės gamtoje randamų cheminių medžiagų, vadinamų karotinoidais. Beta karotinas randamas tamsiai žaliose ir oranžinėse daržovėse: morkose, špinatuose, salotose, brokoliuose, abrikosuose, žaliuosiuose pipiruose. Iš beta karotino organizme gaminamas vitaminas A. Beta karotinas veikia kaip antioksidantas – saugo žmogaus organizmą nuo kenksmingo laisvųjų radikalų poveikio, apsaugo odą nuo saulės nudegimų, padeda išlaikyti odos elastingumą, lėtina kataraktos vystymąsi, stiprina imunitetą. Per parą rekomenduojama suvartoti 1,5-1,8 mg beta karotino.
Liuteinas yra riebaluose tirpus, biologiškai aktyvus pigmentas, sintetinamas augaluose. Žmogaus organizmas liuteino negamina, todėl pakankamas jo kiekis turi būti gaunamas su maistu. Liuteinas kaupiasi akies tinklainės geltonojoje dėmėje – ji padeda matyti aiškų vaizdą. Liuteinas veikia kaip antioksidantas, saugo geltonąją dėmę nuo žalingų ultravioletinių spindulių, padeda apsaugoti kraujagysles nuo aterosklerozės vystymosi. Bėgant laikui, liuteino atsargos organizme mažėja. Liuteino esama žaliose lapinėse daržovėse. Daugiausia jo yra špinatuose, kopūstuose, žirniuose, brokuoliuose, kiviuose. Rekomenduojama per parą suvartoti 6 mg liuteino.
Taigi, pagrindiniai dalykai, kuriuos reikėtų atsiminti, norint kuo ilgiau išlaikyti gerą regėjimą ir sustiprinti akis, yra šie.
  • Būtina maitintis sveikai, valgyti pakankamai šviežių vaisių ir daržovių.
  • Papildomai vartoti maisto papildų ir vitaminų akims stiprinti.
  • Saugoti akis nuo per ryškios šviesos.
  • Periodiškai tikrintis regėjimą.